معرفی لوازم جلوبندی بخش سیبک فرمان

نحوه عملکرد سیبک ها

ما در مقاله  "هر آنچه در مورد سیبک فرمان باید بدانیم!فایتون قطعه" توضیحاتی در مورد سیبک فرمان دادیم اما در این مقاله قصد داریم سیبک فرمان را به طور کامل و جامع برای شما عزیزان توضیح دهیم.

سیبک چیست؟

سیبک فرمان قطعه ای در جلوبندی خودرو می باشد که در تمامی خودروها قرار دارد .همین طور یکی از قطعات مهم در سیستم جلوبندی خودرو است.

شکل ظاهری این قطعه تقریبا در همه ی خودرو ها یکسان است و به راحتی میتوانید آن را تشخیص دهید .

سیبک فرمان گوی فلزی است و معمولا در سیستم فرمان و سیستم تعلیق خودرو کاربرد دارند.

وظیفه شان به طور کلی، فراهم سازی امکان حرکت دورانی و چرخشی در هنگام نیاز است. سیبک فرمان، انتقال فرمان چرخش به چرخ ها و وظیفه سیبک سیستم تعلیق، فراهم آوردن امکان حرکت نرم خودرو در هنگام عبور از سطوح ناهموار است.

پس وظیفه سیبک کم کردن اصطکاک بین دو قطعه است و در معرض دو نیرو کشش و فشار قرار می گیرد و یکی از علایم خرابی آن می تواند لرزش در فرمان باشد.

سیبک به عنوان محور چرخشی ، چرخ ها را به نحوی به سیستم تعلیق متصل می کند که قابلیت چرخش در زمان پیچاندن فرمان ، همزمان با بالا و پایین رفتن چرخها در دست اندازها وجود دارد ، که دقیقا همانند محل اتصال پای انسان به لگن است.

سیبک  که قابلیت ساپورت مقداری از وزن خودرو را نیز دارا است ، معمولا از یکسو به طَبَق و از سوی دیگر به متعلقات چرخ متصل می شود.

سیبک ها معمولا فقط در محور جلو ، و به سر هر طَبَق دیده می شوند ، البته سیبک هایی هم در اتصالات میل فرمان وجود دارد که کوچکتر از سیبکهای سیستم تعلیق هستند و غالبا توسط عوام با سیبک های سیستم تعلیق اشتباه گرفته می شوند.

اکثر سیبک فرمان ها نیاز به نگهداری ندارند، اما در برخی خودروهای قدیمی از سیبک های گریس خور استفاده شده که باید همزمان با تعویض روغن یا حداکثر هر ۶ ماه یکبار گریس کاری شوند.

نحوه تشخیص خرابی سیبک فرمان خودرو


نحوه تشخیص خرابی سیبک فرمان خودرو یکی از راحت ترین کارهایی است که راننده خودرو با داشتن مقداری اطلاعات می تواند آن را عیب یابی کرده و آن را برطرف کند .

نکته اصلی در تشخیص به موقع این ایرادها این است که اگر شما بتوانید فورا این نقص را برطرف کنید از آسیب رسیدن به سایر قطعات جلوبندی جلوگیری کرده اید.

مطمئنن این موضوع را زیاد شنیده اید که خودروهایی مثل پژو 206 خرج بالایی دارد .

این خودرو جلو بندی ضعیفی دارد که با توجه به وضعیت بد راه های کشور جلوبندی این خودرو با مشکل زیادی مواجه می شود .

اما اگر شما از رانندگان این خودرو بپرسید که سرویس خودروی خود را چه زمانی یا چگونه انجام میدهند؟ پاسخ کاملا تعجب اوری را می شنوید.

زیرا این افراد تنها زمانی به تعمیرگاه مراجعه می کنند که خودروشان دیگر روشن نشود.

دقیقا همین مثال شامل حال خودروهای چینی هم می شود زیرا این خودروها برای خیابان های نا هموار ایران طراحی نشده اند، به همین علت است که اکثرا افراد با این خوردوها مشکل دارند.

اگر می خواهید یکی از مهمترین نکات را در پایین آوردن خرج خودرو و نگه داری از آن را که بیشترین تاثیر را  داراست بدانید به شما توصیه می کنیم تا اخر این مقاله با ما همراه باشید.

فرهنگ رانندگی درست!

در یک کلام اگر فرهنگ درست رانندگی را داشته باشیم می توانیم خرج لوازم مصرفی و هزینه ی جانبی تعمیرات را تا حد زیادی پایین بیاوریم .

فرهنگ خودرو تنها این نیست که جلوی درب بیمارستان بوق نزنیم .بلکه باید به گونه ای رانندگی کنیم که کمترین آسیب به خودرویمان برسد .

مثلا اگر در مسیری سرعت مجاز 60 کیلومتر است ولی راه نا هموار است شما باید با سرعت پایین تر از حد مجاز حرکت کنید تا خودرویتان آسیب نبیند . این مسئله بسیار مهم است و اگر ادعا می کنید از کسانی هستید که فرهنگ رانندگی دارید به مدت یک هفته رانندگی خود را زیر نظر داشته باشید !

درصورت مشاهده یا بروز ایرادات زیر سیبک های فرمان  باید تعویض شوند:

لهیدگی یا ترک خوردگی پوسته سیبک فرمان ناشی از ضربات شدید در تصادفات یا عبور از مسیرهای ناهموار و پر دست انداز.

پارگی گردگیر و نفوذ گرد و غبار به داخل سیبک.

زنگ زدگی یا خوردگی شدید سیبک.

لقی و سایش بیش از حد قطعات داخلی سیبک در اثر مرور زمان و کارکرد بالا.

هرز شدن مهره و یا خرابی رزوه پیچ سیبک.

 

نظر خود را بنویسید