هر آنچه در مورد سیبک فرمان باید بدانیم!فایتون قطعه

سیبک فرمان

سیبک فرمان از جمله قطعاتی است که خرابی آن برای سیستم جلوبندی خودرو، به منزله آفت است.اگر می خواهید عوامل خرابی سیبک فرمان را بدانید بهتر است با فایتون قطعه همراه باشید ما در این مقاله سعی کرده ایم تمام نکاتی که باید در مورد سیبک فرمان بدانید را جمع آوری کرده ایم. 

سیبک فرمان خودرو چیست؟

در خودروها  قطعه ای به نام سیبک فرمان به انگلیسی ( Ball Joint) وجود دارد که در کل نقش بسیار بسیار مهمی را در حرکت خودرو ایفا می کنند. حرکت خودرو به وسیله عملکرد درست و منظم قطعات زیادی میسر می شود که در این میان سیستم تعلیق و سیستم فنربندی از اهمیت خاصی برخوردار هستند. سیبک ها معمولا در سیستم فرمان و سیستم تعلیق خودرو کاربرد دارند و وظیفه شان، امکان حرکت دورانی و چرخشی است. 

سیبک یک قطعه کروی فلزی شکل است که یک بازو به آن متصل شده است، این قطعه کروی در درون یک محفظه فولادی که اطراف آن با لاستیک پوشانده شده است حرکت دورانی می‌کند. این حرکت دورانی باعث می شود تا قطعه ای که در قسمت بازوی سیبک متصل شده ، توانایی حرکت به طرفین و پایین و بالا به طور هم زمان را داشته باشد. بنابراین این قطعه نقش بسیار مهمی را در فرمان پذیری خودرو و همچنین در سیستم تعلیق خودرو بازی می کنند.

خرید انواع لوازم یدکی خودرو از فایتون قطعه!

محل قرارگیری سیبک

محل قرارگیری سیبک در خودرو

 

سیبک فرمان چه وظیفه ای دارد؟

وظیفه سیبک فرمان، انتقال فرمان چرخش به چرخ ها است. با ما همراه باشید تا هم این قطعه را دقیق تر معرفی کنیم هم ، علائم خرابی سیبک را بررسی کنیم و هم وظیفه این قطعه مهم در خودرو را برایتان شرح دهیم.

هنگامی که شما فرمان خودرو را به جهت چپ می چرخانید، سیبک فرمان این حرکت را به چرخ ها منتقل می کند و از طرفی حرکت در جهت بالا و پایین، سبب می شود تا در هنگام حرکت خودرو در سطوح ناهموار و دست اندازها ، چرخ ها از انعطاف پذیری مورد نیاز بهره مند می شوند. به همین خاطر است که هر گونه اشکال در این قطعه بوجود بیاید به طور مستقیم در سیستم تعلیق و فرمان خودرو تاثیر می گذارد.

این سیبک فرمان خودرو مانند سایر اتصالات مکانیکی باید روغن کاری مناسبی داشته باشد و به منظور جلوگیری از  اتلاف روانکارهای داخل قطعه و همچنین ممانعت از ورود گرد و خاک و ذرات دیگر به داخل آن از گردگیر مناسب استفاده شود.
در صورتی که سیبک فرمان خراب شود و حرکت مفصلی خود را به درستی انجام ندهد فرمان پذیری خودرو با اشکال مواجه می شود. سیبک نباید در راستای محور عمودی حرکتی داشته باشد؛ لقی مجاز این قطعه در راستای عمود آنقدر کم است که با دست حس نمی‌شود. پس خرابی و لقی آن موجب لرزش فرمان می‌ شود.

علائم خرابی سیبک فرمان چیست؟

1. افزایش فرسودگی سایر قطعات سیستم فرمان.
2.  تایرهای جلو سایش کاملا غیر طبیعی دارند.
3. سفت شدن فرمان و یا لقی بیش از حد فرمان و انحراف خودرو (اصطلاحاً فرمان پذیری خودرو کاهش می یابد).
4.  پس از عبوراز پیچ، فرمان خودرو به صورت اتوماتیک به وضعیت مستقیم بر نمی گردد.
5. کشیدن فرمان
6.  فرمان اصطلاحا خلاصی دارد.
7. سگ دست ها به صدا می افتند.

چرا سیبک خودرو آسیب می بیند؟

معمولا عبور از دست اندازها با سرعت بالا، چرخاندن فرمان با قدرت زیاد، بروز تصادفات، پوسیدگی و زنگ زدگی، هرز شدگی و لقی، از جمله عواملی هستند که باعث خرابی این قطعه می شوند و موجب می شوند تا راننده مجبور به تعویض این قطعه شود. شکستن سیبک باعث هرزگردی فرمان و عدم فرمان پذیری خودرو خواهد شد و در نتیجه هنگامی که این قطعه از سیستم فرمان دچار مشکل عمده شود، رانندگی با خودرو امکان پذیر نخواهد بود. در نتیجه پیشنهاد می شود که قبل از این که این ناحیه از خودرو دچار مشکل عمده شود، در صورت مشاهده علائم بالا، به فکر تعویض آن باشید.

علت استفاده نکردن از کلمه تعمیر برای سیبک این است که این قطعه به صورت پرسی ساخته می شود و تعمیر شدنی نیست.

نظر خود را بنویسید