لوازم جلوبندی چیست؟ | از چه اجزائی تشکیل شده است؟ | فایتون قطعه

لوازم جلوبندی چیست؟

لوازم جلوبندی به قسمت زیرین جلوی خودرو گفته می‌شود که وظیفه آن هندلینگ (خوش‌دستی) یا تعلیق خودرو در دست‌انداز‌ها ، چاله‌ها و پیچ و خم های جاده را برعهده دارد.

هنگامی که از لوازم خودرو صحبت میکنیم و یا اجزای هر کدام را جداگانه بررسی میکنیم ، هر بخش به طور مستقل کار خاصی را انجام میدهد . اما هنگامی که میخواهیم به بررسی اجزا و لوازم جلوبندی سمند ، لوازم جلوبندی 206، لوازم جلوبندی 405 ، لوازم جلوبندی پراید خودرو صحبت کنیم نمیتوان گفت که به طور کل جلو بندی خوردو وظیفه ی خاصی را بر عهده دارد . در این بخش میخواهیم جلوبندی خودرو را به طور کامل با اجزایش بررسی کنیم . 

 همانطور که گفتیم جلوبندی خودرو ، یک سیستم مستقل و خاصی نیست ، بلکه شامل سیستم های مختلفی میباشد که به مجموعه این سیستم ها و قطعات ارتباط دهنده آن ها جلوبندی میگویند .

وظیفه جلوبندی خودرو به طور کلی تعلیق و هندلینگ خودرو است ، مخصوصا در شرایطی که فشار خارجی روی خودرو وارد میشود ( هنگام عبور از چاله ها ، دست انداز ها و پیچ ها و…) . بخش عمده ای از هندلینگ یا به اصطلاح خوشدستی خودرو مربوط به مسائل فنی و طراحی ماشین می‌شود و بخشی از آن هم ناشی از میزان بودن تنظیمات خودرو است . ماشینی که به خوبی تنظیم باشد رانندگی راحت‌تری دارد .

لوازم جلوبندی در بسیاری از خودروهای دیفرانسیل جلو ( مانند خودروی پراید ) مورد انتقاد و باعث ایجاد مشکل است زیرا این قسمت از قطعات زیادی تشکیل شده است . در خودرو‌های دیفرانسیل جلو ، به دلیل آنکه مجموعه موتور و گیربکس و چرخ‌های محرک ، همگی بر روی یک محور قرار دارند ، این محور همواره تحت فشار بیشتری نسبت به خودرو‌های دیفرانسیل عقب است . به همین دلیل معمولاً در این خودرو‌ها استهلاک جلوبندی خودرو بیش از انواع دیفرانسیل عقب است .

سیستم تعلیق و جلو بندی خودرو با اهداف زیر طراحی شده است:

1. دریافت ضربات وارده به چرخها و انتقال حداقل این تکانها به اتاق خودرو.

2.کنترل و هدایت پذیری هر چه آسانتر خودرو سر پیچ ها.

جلوبندی خودرو شامل سه سیستم اصلی میباشد:

1- سیستم انتقال قدرت
2- سیستم تعلیق
3- سیستم فرمان

نشانه‌های خرابی لوازم جلوبندی خودرو به شرح زیر می باشد:

  1.  سواری خشک و خشن خودرو

    با گذشت زمان، اجزای قطعات جلوبندی خودرو فرسوده می‌شوند. شاید ساده‌ترین و بهترین راه برای تشخیص مشکلات لوازم جلوبندی ماشین حسی است که خودرو هنگام حرکت به سرنشینان منتقل می‌کند. چرا که در صورت خرابی سیستم جلوبندی، سواری خشک‌تر شده و تمامی ناهمواری‌های جاده به کابین خودرو منتقل می‌گردد که در برخی موارد نیز با صداهای متعددی همراه می‌شود.

  2. کشیده شدن خودرو در پیچ‌ها برخلاف فرمان راننده

    اگر شما هنگام پیچیدن احساس کردید که ماشینتان برخلاف فرمان شما عمل می‌کند‌، دلیل این امر به‌ احتمال‌ زیاد ناشی از خرابی قطعه‌ای در لوازم جلوبندی سمند است. بخش‌های مختلف سیستم جلوبندی خودرو می‌تواند بر عواملی از قبیل نحوه فرمان‌دهی، زاویه لاستیک‌ها، مرکز تعادل و بالانس خودرو اثرگذار باشد. وجود نقص فنی در هر کدام از قطعات سیستم جلوبندی می‌تواند راننده را با دشواری در فرمان دادن به خودرو روبرو کند.

    به‌ عنوان‌ مثال «میله فرمان» که در صورت آسیب‌دیدگی موجب تنبلی در پاسخ سیستم فرمان می‌شود. اساسا بدین معنی است که خودرو شما توان مقابله با نیروی گریز از مرکز پیچ‌ها و پایدار نگه‌داشتن بدنه خودرو را ندارد که موجب افزایش خطر واژگونی خودرو نیز می‌شود؛ بنابراین حتما در اولین فرصت خودرو خود را جهت تعمیر لوازم جلوبندی 206 به نزد تعمیرکاری مطمئن ببرید.

  3. وجود آج‌های غیرهم‌سطح بر روی تایرها

    لاستیک‌های خودرو را بررسی کنید؛ اگر متوجه شدید آج‌ها به‌طور ناهمگون ساییده شده‌اند یا با نقاطی صاف بر روی تایرها وجود دارد این امر در اغلب موارد نشانه این است که سیستم جلوبندی خودرو، در بالانس نگه‌داشتن خودرو شما ناتوان است و فشار نامساوی بر روی لاستیک‌ها اعمال می‌کند. شایان ذکر است که عدم تعادل چرخ‌ها نیز منجر به لرزش فرمان شده و می‌تواند تاثیرات نامطلوبی بر روی سیستم جلوبندی داشته باشد.
  4. روغن‌زدگی در کمک‌فنر و دیگر قطعات لوازم جلوبندی خودرو

   به قسمت زیرین خودرو مستقیم نگاهی بیندازید. اگر فنر و کمک‌فنرها چرب و روغنی به نظر می‌رسند، این         قطعات در حال نشت مایع بوده و در نتیجه به درستی کار نمی‌کنند که در این صورت نیاز به تعویض دارند.

   5. پاسخ نامناسب خودرو به هنگام آزمون “تکان”

اگر فکر می‌کنید که لوازم جلوبندی 405 خودرو به مشکل خورده است (بر اساس یکی از علائم بالا)، این آزمون ساده را انجام دهید:

زمانی که خودرو ایستاده است، وزن خود را روی خودرو بیندازید و آن را از طرف جلوی خودرو به پایین فشار دهید. چند بار آن را بالا و پایین کنید و سپس رها کنید. همین حرکت را در پشت خودرو انجام دهید. اگر پس از رها کردن، خودرو شما بیش از 2 یا 3 بار بالا و پایین شد، به این معنی است که سیستم تعلیق خودروتان فرسوده شده است.

حال به عنوان مثال فرض نمایید که مالک یکی از خودروهای موجود در بازار مانند پراید هستید؛ علائم خرابی جلوبندی خودرو شما می‌تواند به صورت‌های ذیر مشاهده شود:

سفت شدن غربیلک فرمان، خلاصی غیر طبیعی فرمان، لرزش غربیلک فرمان و کشیدن آن به یک سمت، شنیدن صداهای اضافی از خودرو، عدم تعادل خودرو، نرم شدن غیر طبیعی فرمان و برخی دیگر از موارد؛  البته برای جلوبندی پژو 405 و سایر خودروهای موجود در بازار کشور نیز می‌توانید تست‌های بالا را انجام دهید.

معرفی قطعات جلوبندی خودرو

سیبک ها
جعبه فرمان
انواع بوش
توپی سرکمک
انواع دسته موتور
میل موجگیر
دیسک چرخ
سگدست
انواع ضربه گیر
انواع طبق
انواع گردگیر
انواع لاستیک(فنولول-چاکدار-رام)
منجید اگزوز
میل ماهک

سیبک ها

سیبک‌ها در سیستم فرمان و سیستم قطعات جلوبندی خودرو، وجود دارند و نقشی بسیار مهمی در این سیستم‌ها دارند. در ادامه با فایتون قطعه همراه شوید تا بگوییم  سیبک خودرو را به طور کامل و مفصل برای شما شرح دهیم .

 

 

 

 

نظر خود را بنویسید