معرفی انواع لنت ترمز

لنت ترمز چیست؟

یکی از بخش های مهم و حیاتی  خودرو لنت ترمزها یا Brake Pad هستند که مهمترین وظیفه در  قسمت چرخ و ترمز را  ایفا می کنند و در حفظ جان سرنشینان نقش بسزایی دارد. لنت ترمز در دو قسمت چرخ عقب و چرخ جلو خودرو مورد استفاده قرار می گیرند مثلا لنت ترمز پژو206 یا لنت ترمز پژو405. این قطعه مهم و کاربردی در سال 1902 توسط فردی به نام فردریک لنستر ساخته شد .

به بیان ساده لنت ترمز سمند ، لنت ترمز پژو206 ، لنت ترمز پراید یا در کل همه لنت ترمزها با ایجاد اصطحکاک در دیسک ها یا کاسه ترمز انرژی جنبشی و حرکتی که توسط چرخ ها ایجاد می شود را به انرژی حرارتی تبدیل می کند  و با پخش این انرژی در فضا شتاب منفی خودرو را می گیرد و سرعت اتومبیل را کاهش می دهد. قدرت این چرخه حدودا ده برابر قدرت موتور می باشد. از این رو در ساخت این قطعه باید از مواد و آلیاژ با کیفیت استفاده کرد تا توان لازم در برابر اصطحکاک و گرمای ایجاد شده را داشته باشد.

اجزای  لنت ترمز

ساخت لنت ترمز ها در دو مرحله اصلی ساخت کفشک و ساخت لقمه لنت انجام می ­شود.

کفشک: محل قرار گیری لنت است و با توجه بو نوع لنت شکل ظاهری متفاوتی دارد.
لنت لقمه: نیروی اصطحکاکی توسط لنت لقمه ایجاد و کنترل می ­شود.
لقمه لنت ها در 5 نوع زیر موجود می­ باشند و بسته به نوع خودرو و سازندگان مورد استفاده قرار می­ گیرندلنت بدون آزبست ارگانیک، لنت سرامیکی، لنت نیمه فلزی، لنت کم فلز و لنت زینتری

ساختار لنت ترمزها بطور کلی از چهار بخش زیر تشکیل می­شود: 

الیاف: الیاف ها قسمتی از مواد تشکیل دهنده لنت ها هستند که وظیفه ایجاد استقامت در قطعه را دارند . الیاف مورد استفاده در انواع لنت متفاوت است که همین تفاوت سبب متفاوت شدن کارایی و طول عمر می­شود. مانند آهن اسفنجی در لنت نیمه متالیک یا الیاف ارگانیک در لنت های بدون آزبست و...

پرکننده ها: این مواد که شامل انواع مواد معدنی و فلزات اعم از پودرهای فلزات مختلف، پودرهای اکسید فلزات، پودر های سرامیکی هستند که وظیفه ایجاد مقاومت لازم در برابر سایش، زدگی، خرده شدن و حفظ اصطحکاک در دمای بالا  را دارند.

اصلاح کننده ها: مقدار اصطحکاک لنت بر اساس نوع آن توسط این مواد تعیین می­گردد.

 رزین ها: موادی مانند پلیمر های نفتی یا فنل ها و یا حتی در بعضی شرکت ها  نوعی روغن پوست بادام هندی و اسیدهای فنلیک به عنوان اتصال دهنده مواد دیگر نقش مهم و کاربردی دارد و باید از مواد مرغوب استفاده شود تا در دمای و فشار بالا هنگام ترمز گیری مواد ازهم جدا نشوند.

مقدار و نوع مواد استفاده شده در هر بخش جز ویژگی های منحصر بفرد شرکت ها و تولید کنندگان لنت ها می ­­باشد و در تفاوت قیمت انواع لنت تاثیر گذار هستند.

 امروزه محصولات به گونه ای انتخاب می­ شوند که برای سلامتی انسان کمتر خطر آفرین باشند لنت های آزبست به دلیل دارا بودن مواد سمی و سرطان زا بودن دیگر مورد استفاده قرار نمی­ گیرند.

آشنایی در رابطه با انواع لنت ترمز مثل لنت ترمز پراید، لنت ترمز سمند، لنت ترمز 206 و در کل همه لنت ترمزها به ما کمک می­کند با شناخت ویژگی انواع لنت ترمز متناسب با بودجه و نوع خودروی خود  انتخاب کارامدی داشته باشیم.

لنت ترمزهای بدون آزبست ارگانیک NAO:

لنت ترمز های ارگانیک همانطور که از نام این لنت ها مشخص است در تولید این قطعه از مواد و الیاف ارگانیک و طبیعی مانند الیاف مصنوعی شیشه، الیاف آرامید که جایگزین مناسبی برای مواد پر خطر آزبست هستند استفاده می ­شود، همچنین الیاف آرامید در محصولات نظامی و فضایی مانند جلیقه ضد گلوله و بدنه شاتل فضایی مورد استفاده قرار می ­گیرد.

این مواد به عنوان اصلاح کننده ی عملکرد لنت جهت بیشتر شدن قدرت ترمز گیری و کارایی بیشتر به مواد اصلی اضافه می­ شوند و توسط رزین ها در برابر حرارت و اصطحکاک مقاوم می­ شوند.

لنت ترمز های ارگانیک کم صدا هستند و این یک مزیت محسوب می ­شود تا در ماشین آلات صنعتی مورد استقبال قرار گیرند. به جهت ساختار نرمی  که دارند و در مواد تشکیل دهنده آن ها از فلز استفاده نمی ­شود در دمای بالا و فشار زیاد کارایی کمتری دارد. به دلیل انتقال ضعیف حرارت زود تمام می­ شوند و طول عمر نسبتا کوتاه تری دارند و برای رانندگی در مسیر های پر ترافیک شهری  و مسیر های طولانی یا تاکسی ها، ماشین های باری انتخاب مناسبی نمی ­باشند.  

یکی از راه های تشخیص لنت های ارگانیک تست کردن آن با آهنربا می ­باشد.

لنت ترمزهای سرامیکی :

به دلیل تغیراتی مانند کوچک شدن خودرو ها و استفاده کمتر از مواد اولیه  و سعی در تولید سروصدای کمتر  در ساخت خودرو ها کارخانه های لنت سازی به دنبال کوچک کردن مجموعه لنت وکلیپر هستند اما باید از موادی در ساخت لنت استفاده کنند که کارایی و قدرت لازم در ترمز گیری را داشته باشند .

 شرکت های لنت سازی به استفاده از الیاف و پودرهای سرامیک و مواد ارگانیک مصنوعی در لنت هایشان روی آورده اند .لنتهای سرامیکی از ترکیب مواد سرامیکی و مواد ارگانیک ساخته شده ولی  مقدار کمی ذرات مس و برنج  در ترکیبات موادشان قابل مشاهده می ­باشد.

 سازندگان از درصد متفاوتی از سرامیک استفاده می ­کنند که این موضوع باعث تفاوت قیمت و کیفیت در لنت های سرامیکی می ­شود.مصرف زیاد سرامیک در مواد این نوع لنت ها باعث ایجاد صدای بیشتر در ترمز گیری می­ شود، همچنین کم بودن سرامیک قدرت ترمز گیری را کاهش می ­دهد .
لنت های سرامیکی از مقاومت، کیفیت وقیمت نسبتا بالاییبرخوردار هستند و زمان تعویض طولانی تری دارند.

لنت ترمز های نیمه متالیک یا نیمه فلزی :

همانطور که از اسم این نوع لنت مشخص است در مواد اولیه آن ها از عناصر فلزی مانند ذرات آهن و استیل و مقدار قابل توجهی گرافیت استفاده شده است. بدلیل استفاده از مواد فلزی این نوع لنت ها حرارت را به خوبی انتقال می­ دهند و در نتیجه قدرت ترمز گیری مطلوبی در دمای بالا را فراهم خواهد کرد.انتقال مناسب حرارت باعث خنک ماندن سیستم ترمز گیری می­شود و در نتیجه طول عمر لنت بیشتر خواهد شد.

قدرت ترمز گیری بالا، قیمت مناسب، سازگاری بهتر با روتر ها و درام ها و طولانی بودن عمر این لنت ها باع شده تا استقبال خوبی از این نوع لنت ها شود امروزه حدود 60 درصد خودروهای جاده ای از این نوع قطعه استفاده می ­کنند.
لنت های نیمه فلزی مناسب برای رانندگی در ترافیک های شهری، ماشین های باری سنگین، آمبولانس و ماشین های پلیس می­ باشند.

نکته ای که باید در استفاده از لنت های نیمه فلزی در نظر داشت اطمینان از صاف و هموار بودن دیسک ها می ­باشد پس از نصب چند کیلومتر را با احتیاط رانندگی کنید تا لنت بر روی دیسک آب بندی شود.

لنت ترمزهای زینتری یا فلزی یا متالیک Sintered Brake Pads :

در ساخت این لنت ترمز های زینتری یا فلزی  از ذرات بسیاز زیادی از عناصر فلزی مانند ذرات استیل و الیاف کامپوزیتی استفاده شده است. ساختار این لنت ها به گون ای است که برای رسیدن به کارایی مطلوب حتما باید گرم شوند و به دمای لازم برسند. این لنت ها آسیب زیادی به دیسک ترمز وارد می ­کند .مواد اصطحکاکی در این لنت ها قدرت اصطحکاک ، فشار اولیه و قدرت ایستایی خیلی خوبی دارند و در حرارت های بسیار بالا قدرت ترمز گیری بالایی فراهم می کند از این رو برای مسابقات اتومبیلرانی بسیار مناسب هستند و در ساخت هواپیما وماشین های آفرودی همچنین به بخاطر داشتن قدرت ایستایی بالا در موتور سیکلت ها نیز استفاده می ­شود.
لنت های زیننتری برای خودرو های شهری مناسب نمی ­باشند و برای ترمز گیری به مسافت بیشتری نیاز دارد و قدرت ترمزگیری بشدت کاهش میابد.

انتخاب صحیح لنت ترمز

با توجه به توضیحاتی که در بالا در رابطه با انواع لنت و کارایی هریک داده شد انتخاب نوع لنت بسته به نوع خودرو و شرایط استفاده شما از خودرو دارد.مواردی مانند شرایط منطقه ای و آب و هوایی مدت زمان رانندگی در ترافیک از جمله مواردی هستند که هنگام خرید لنت باید به آن توجه کرد .

با این وجود انتخاب همان لنتی که شرکت خودرو سازی برای شما درنظر گرفته است بهترین گزینه می باشد زیرا شرکت تولید کننده خودرو متناسب با ساختار خودرو لنت مناسب را قرار داده است.  اگر بصورت استاندارد بر روی خودروی شما از لنت های ارگانیک یا متالیک و یا نیمه متالیک نصب شده است بهتر است شما هم از همان نوع استفاده کنید. اگر در شرایط خاص رانندگی و آب و هوایی قرار دارید بهتر است با توجه به نظر یک کارشناس متخصص از نوع لنت  دیگری استفاده کنید ولی این نکته را در نظر داشته باشید که لنت انتخابی جدید نرم تر از لنت اصلی شما باشد، در غیر اینصورت دیسک های شما زودتر از حد معمول خورده می شوند و همچنین قابلیت ترمزگیری شما کمتر می شود.

خودرو هایی که دارای لنت ارگانیک هستند بایستی حتما از لنت ارگانیک یا لنت های سرامیکی استفاده کرد هرگز نباید از لنت های نیمه متالیک یا متالیک استفاده شود ولی عکس این موضوع امکان پذیر است این نکته را در نظر داشته باشید که خود لنت های سرامیکی دارای درصد های مختلفی هستند

با مجله فایتون قطعه  همراه باشید تا در مقالات بعد  در رابطه با ارتباط نوع صدای ترمز و نوع عیب ،نحوه صحیح تعویض لنت ترمز خودرو، ویژگی های یک لنت ترمز خوب، نکات مهم و کاربردی هنگام خرید لنت ترمز و ... خواهیم پرداخت.

 

نظر خود را بنویسید