چرا باید از لوازم یدکی اصل استفاده کنیم؟ | بخش 1

لوازم یدکی خودرو چیست؟

لوازم یدکی خودرو به قطعاتی گفته می‌شود که به‌منظور جایگزینی با قطعات فرسوده در خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خودرو به دلایل مختلفی به لوازم یدکی نیاز پیدا می‌کند مثلا فرسودگی، خرابی قطعات، نقص فنی و یا تصادف همگی این ها از جمله مواردی هستند که خودرو نیاز به لوازم یدکی پیدا خواهد کرد. 

استفاده از لوازم یدکی خودرو نقش بسیار مهمی در حفظ عملکرد خودرو دارد.

در صورتی که قطعات فرسوده تعویض نشوند این موضوع می‌تواند بر عملکرد خودرو تاثیر بگذارد و باعث از کار افتادن خودرو شود. همچنین، لوازم یدکی می‌تواند نقش بسیار مهمی در تامین امنیت سرنشینان خودرو داشته باشد.

در واقع، عدم تعویض به موقع قطعات فرسوده پیامدهای ایمنی جدی در پی خواهد داشت. 

برای مثال، در صورت تعویض نکردن به موقع تایرهای خودرو، امکان ترکیدن آن‌ حین رانندگی وجود دارد که خود منجر به تصادف می شود.

نکته‌ مهمی که باید هنگام خرید و استفاده از لوازم یدکی خودرو مورد توجه قرار گیرد این است که لوازم یدکی خودرو باید سازگار با برند خودرو باشد.

در واقع ، هر لوازم یدکی را نمی‌توان بر روی خودرو نصب کرد؛ چرا که در صورت عدم سازگاری می‌تواند در عملکرد خودرو اختلال ایجاد کند و حتی باعث وارد شدن خسارت به دیگر قطعات شود.

به همین خاطر، بسیاری از کارخانجات خودروسازی در کنار تولید خودرو، لوازم یدکی مخصوص برند خود را نیز در بازار به طور مستقیم و یا غیر مستقیم عرضه می‌کنند. 

مثلا لوازم یدکی پراید را نمی توان بر روی خودرو دیگر مانند سمند یا پژو206 استفاده کرد بلکه برای سمند و پژو206 باید لوازم یدکی مخصوص خود به نام لوازم یدکی سمند و لوازم یدکی پژو206 را خریداری کرد.

با این حال، امروزه بازار خرید و فروش انواع لوازم یدکی تقلبی و بی‌کیفیت به دلیل قیمت پایینی که دارند داغ شده و به یکی از معضلات جامعه تبدیل گردیده است.

برای تهیه لوازم یدکی خودرو اصل اینجا کلیک کنید.

طول عمر لوازم یدکی

خودرو یکی از پیچیده‌ترین وسایل ساخت دست بشر محسوب می‌شود، به‌طوری که چیزی در حدود سی هزار قطعه در تولید آن به کار رفته است.

این قطعات در حفظ عملکرد صحیح خودرو نقش دارند و خرابی هر کدام از آن‌ها می‌تواند به طور مستقیم عملکرد خودرو را تحت تاثیر قرار دهد.

از طرف دیگر، قطعات مختلف خودرو مدام در حال فرسوده شدن هستند؛ این امر باعث می‌شود تا هر کدام از قطعات خودرو روزی از کار بیافتند؛ بنابراین در زمان خرابی هر کدام باید نسبت به تعویض آن با لوازم یدکی اقدام کرد.

آگاهی از طول عمر نسبی هر کدام از قطعات خودرو می‌تواند باعث شود تا افراد بهتر بتوانند زمان خرابی قطعات را پیش‌بینی کنند و از دردسرهای متعاقب آن از جمله از کار افتادن خودرو در هنگام رانندگی جلوگیری کنند.

با توجه به حجم بسیار بالای قطعات یدکی های استفاده شده در خودرو نمی‌توان به همه آن‌ها پرداخت. با این حال، اطلاع از طول عمر نسبی اصلی‌ترین لوازم یدکی خودرو می‌تواند کمک کننده باشد. البته باید به این نکته توجه داشت که ماندگاری لوازم یدکی خودرو به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد.

از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی که در طول عمر لوازم یدکی خودرو تاثیر می‌گذارد می‌توان به کیفیت لوازم یدکی، نحوه رانندگی و شرایط آب و هوایی منطقه اشاره کرد.

موتور خودرو

هیچ بخشی مهم‌تر از موتور در خودرو وجود ندارد.

همه ما می خواهیم بدانیم که طول عمر موتور چقدر است. در حقیقت، مجموعه بسیار زیادی از عوامل بر طول عمر موتور تاثیر می گذارند؛ بنابراین گفتن یک عدد مشخص کار دشواری است.

حتی، طول عمر موتور از یک برند به برند دیگر می‌تواند متفاوت باشد. اما، به‌طور معمول انتظار می‌رود که یک موتور چیزی در حدود صد و پنجاه هزار تا سیصد و پنجاه هزار مایل طول عمر داشته باشد.

با این حال، نحوه مراقبت از موتور تا حد زیادی می‌تواند تعیین کننده ماندگاری آن باشد.

تعویض به موقع روغن موتور، عملکرد صحیح اگزوز و استفاده از فیلتر هوا پاکیزه می‌تواند طول عمر موتور را افزایش دهند.

همچنین، نحوه رانندگی نیز تاثیر مستقیمی بر سلامت خودرو دارد؛ رانندگی در سرعت بالا، شتاب دهی مکرر و گنجاندن بار بیش از حد توان موتور در خودرو از عمر مفید موتور کم خواهد کرد.

تسمه تایم

تسمه تایم یکی از اجزای مهم در موتور محسوب می‌شود.

در حالت عادی انتظار می‌رود که تسمه تایم چیزی در حدود شصد تا صد هزار مایل طول عمر داشته باشد.

این قطعه از جنس لاستیک است و به مرور زمان دچار فرسایش و پوسیدگی می‌شود. در صورت پارگی تسمه تایم، این موضوع می‌تواند در عین متوقف کردن حرکت خودرو باعث بروز خسارت جدی به موتور شود.

بنابراین، پیش از اتمام زمان پیش بینی شده برای تسمه تایم لازم است نسبت به تعویض آن با لوازم یدکی نو اقدام کرد.

نشانه‌هایی وجود دارد که حاکی از فرا رسیدن زمان تعویض تسمه تایم با لوازم یدکی نو است.

خروج دود بیش از حد اگزوز اولین نشانه فرا رسیدن زمان تعویض تسمه تایم محسوب می‌شود.

یکی دیگر از نشانه‌های فرسودگی تسمه تایم، مشکل در استارت زدن و حرکت خودرو است.

علاوه بر آن، به هم خوردن تنظیم دور موتور نیز می‌تواند نشانه‌ای حاکی از خرابی تسمه تایم باشد و باید در اسرع وقت به کلینیک تخصصی تعمیر خودرو مراجعه کرد.

تایر

تایر از دیگر قطعات خودرو است که هم در حفظ عملکرد و هم حفظ ایمنی سرنشینان نقش مهمی ایفا می‌کند.

تایر باعث چسبندگی خودرو به جاده می‌شود و در صورتی که تایر در زمان مناسب تعویض نشود می‌تواند در عملکرد ترمز اختلال ایجاد کند؛ همچنین، امکان ترکیدن تایر فرسوده در هنگام رانندگی نیز بالاست.

به طور تقریبی، یک تایر در حدود ده سال طول عمر دارد. با گذشت زمان، حتی اگر تایر مورد استفاده قرار نگیرد نیز به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی فرسوده می‌شود.

عواملی از جمله آب و هوا، عادات رانندگی، وضعیت جاده و طراحی تایر همگی می‌توانند در طول عمر تایر تاثیر گذار باشند.

فیلتر هوا

فیلتر هوا در خودرو وظیفه جذب آلودگی‌های ورودی به موتور را عهده داد.

این قطعه نیز مانند سایر قطعات برای عملکرد صحیح خودرو ضروریست.

در صورت آلوده شدن فیلتر هوا می‌توان آن را چند بار تمیز کرد، اما این قطعه نیز دارای طول عمر مشخصی است و باید تعویض شود.

به‌طور معمول، عمر مفید فیلتر هوا چیزی در حدود سه تا پنج هزار کیلومتر است. پس از گذشت این مدت می‌بایست به‌منظور جلوگیری از وارد شدن فشار بیش از حد به موتور نسبت به تعویض فیلتر هوا اقدام کرد.

علاوه بر آسیب زدن به موتور، فیلتر هوای آلوده می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت نیز شود.

لنت ترمز

لنت ترمز یکی دیگر از قطعات مهم در خودرو است که باید در زمان مناسب با لوازم یدکی جدید تعویض شود.

لنت ترمز این اطمینان را ایجاد می‌کنند که خودرو در زمان مورد انتظار متوقف خواهد شد.

بدون یک لنت ترمز سالم ریسک بروز تصادف بسیار بالاست. به طور طبیعی، لنت خودرو بین سی هزار تا هفتاد هزار مایل طول عمر دارد و پس از آن باید با لوازم یدکی نو تعویض شود.

نحوه رانندگی، کیفیت برند لنت ترمز و رانندگی در شرایط نامساعد آب و هوایی از جمله عوامل تاثیر گذار بر طول عمر لنت ترمز به‌شمار می‌روند.

با ما همراه باشید تا در ادامه شما را انواع لوازم یدکی خودرو بیشتر آشنا کنیم.

 

 

نظر خود را بنویسید