انواع صدای لنت ترمز

در این مطلب قصد داریم به انواع حالت های مختلف صدای تولید شده  توسط لنت ترمز مخصوصا لنت ترمز پراید، لنت ترمز پیکان، لنت ترمز 405 و لنت ترمز تیبا بپردازیم.

بعضی از این صدا ها عادی و بیخطر هستند ولی بعضی از آن ها ممکن است دردسر ساز و خطر ناک باشند.

از آنجایی که عملکرد لنت ترمز ها همرا با ایجاد حرارت و اصطحکاک همراه است ممکن صدایی شبیه به جیغ شنیده شود که در شرایطی میتواند عادی باشد و در مواردی هم نیاز به بررسی داشته باشد.

صدای جیغ:

صدای جیغ می تواند در مواقعی که ترمز ها سرد هستند  مثل اول صبح که خودرو مدتی است حرکت نداشته و دمای هوا پایین تر است شنیده شود و به سرویس و تعمیر خاصی نیاز ندارد به این حالت  Morning Sicknes نیز  گفته می شود.

همچنین  این صدا می تواند در اثر زیاد ترمز گرفتن در ترافیک های طولانی یا جاده های با ناهمواری های زیاد اتفاق بیفتد که علت آن بالا رفتن دمای دیسک و لنت بوده که باعث ایجاد  نویز و بوجود آمدن سطحی سخت با عمق کم روی سطح لنت و یا دیسک است.

صدای جیغ طولانی یا ادامه دار:

هنگامی که در حال حرکت ترمز میگیرید یا حتی زمانی که عمل ترمز گیری انجام نشود این صدا شنیده می شود. 

علت این صدا برخورد نشانه لنت ترمز با سطح صفحه دیسک است که نشان می دهد لنت شما تمام شده ونیاز به تعویض دارد.

صدایی شبیه به ناله هنگام توقف خودرو:
هنگامی که چندین مرتبه ترمز های سنگین و ناگهانی گرفته شود سطح دیسک به اصطلاح شیشه ای می شود و هنگام توقف صدایی شبیه به ناله شنیده می شود ، در این حالت بهتر است لنت ها تعویض شوند و سطح دیسک پرداخت شود.


صدای نویز:

این صدا از قسمت جلوبندی خودرو شنیده می شود که ممکن است بخاطر درست نصب شدن لنت ها و گیره ها باشد که باعث حرکت لنت در جهت چرخیدن دیسک می شود

صدای نویز چندگانه :

صدای نویز چندگانه  در تمام خودرو ها شنیده نمی شود این صدا مربوط به بخش خود آزمایی سیستم ABS  می باشد در بعضی مدل­ها پس از روشن شدن موتور و در بعضی دیگر با گرفتن اولین ترمز شنیده می شود و نشانه مشکل نمی باشد و نیاز به تعمیر ندارد.

بهترین زمان برای تعویض لنت ترمز:

تمام خودرو ها دارای چراغ هشدار دهنده لنت میباشند و هنگام روشن شدن شما متوجه اتمام لنت می شوید اما گاهی ممکن است آمپر هشدار دهنده عمل نکند  شما با بررسی صدا های بالا میتوانید متوجه اتمام لنت شوید هنگامی که لنت تمام شود بدلیل برخورد فلز با سطح دیسک صدای ناخوشایندی ایجاد می شود.

در چکاپ های ماهیانه لنت های خودرو را بررسی کنید زیرا بهترین حالت ترمزگیری در پنجاه درصد لنت است.

ویژگی لنت ترمز خوب

لنت ترمز ها چهلنت ترمز پراید، لنت ترمز پیکان، لنت ترمز 405، لنت ترمز تیبا باشد و یا بقبه ی لنت ترمز ها  بسته به نوع  آن ها کارایی و طول عمر متفاوتی دارند ولی لنت های با کیفیت و استاندارد معمولا تا زمان اتمام به درستی پودر می شود و تکه تکه نخواهد شد.

لنت هایی که از سطح کیفیت خوبی برخوردار نیستند بعد از مدتی سرو صدا ایجاد می کند که به اصطلاح میگویند لنت شیشه شده است.

یک لنت ترمز خوب باید در مقابل حرارت زیاد و داغ شدن مقاومت لازم را داشته باشد تا از بریده شدن ترمز جلوگیری کند و اصطحکاک کافی برای به موقع متوقف کردن خودرو را داشته باشد.

لنت ترمزی انتخاب کنید که از نظر اقتصادی مقرون بصرفه باشد و همینطور کیفیت مناسبی داشته باشد.

نکاتی که هنگام انتخاب لنت ترمز ها باید به آن توجه کرد:

  • همانطور که در مطالب قبلی گفته شد لنت های که در آن ها از آزبست استفاده شده

به دلیل  آسیب به محیط زیست ،خطر ناک بودن و دارا بودن مواد سرطان زا دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند .

این مواد به مرور با پودر شدن لنت وارد محیط اطراف می شود و می تواند خطرناک باشد ولی با توجه به کارایی و عملکرد خوبی که داشتند عده ای ترجیح می دهند از آن استفاده کنند .

این لنت ها دیگر تولید نمی شوند ولی در صورت مشاهده برای حفظ سلامت خود آن را خریداری نکنید.

  • به هزینه ای که بابت خرید لنت می پردازید توجه کنید همیشه کالای گران به معنی خوب و باکیفیت بودن نیست از طرفی جنس های ارزان هم کیفیت مطلوبی نداشته و باعث خسارت و هزینه های اضافی میگردد. پس بدنبال لنت های با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب باشید.
  • اگر قرار است زیاد ترمز بگیرید از لنت های سرامیکی استفاده کنید این نوع لنت ها برای ماشین های مسابقه ای استفاده می شود که در پیست اتومبیل رانی از سیستم ترمز زیاد استفاده می کنند.

 

  •  اگر سیستم ترمزگیری قدرتمندی مدنظر شما می باشد از لنت هایی که در ساخت آن از مواد فلزی بیشتری بکار برده شده استفاده نمایید. اگر سیستم ترمز قوی می خواهید، دقت داشته باشید این لنت ها نسبت به سایر لنت ها دیرتر پودر می شوند و طول عمر بیشتری دارند اما براده فلزات باعث کاهش طول عمر دیسک چرخ می شوند و در ترمزگیری های زیاد بسرعت داغ میشوند و صدای زیادی دارند.

 

  • برای رانندگی های معمولی لنت های نیمه فلزی بهترین گزینه می باشد

این نوع لنت ترمز به خوبی پودر می شوند ترمز گیری مناسب و کمتر از سایر لنت ها سر و صدا دارند.

 

برای مطالعه مقاله معرفی انواع لنت ترمز در اینجا کلیک کنید.

 

شرکت بازرگانی فایتون قطعه با هدف تهیه و توزیع قطعات یدکی خودروهای مجموعه سایپا و ایران خودرو تاکنون سعی کرده است تا محصولاتی با کیفیت و مطابق با استاندارد ملی تولید نماید و با حذف واسطه ها محصولات خود را با قیمتی کمتر از قیمت بازار در اختیار مصرف کنندگان خود قرار دهد.

جهت مشاهده و بررسی قیمت انواع لنت ترمز های با کیفیت بر روی لینک کلیک کنید

نظر خود را بنویسید